گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

چرا کودکم با خودش حرف می زند؟

 

حرف زدن با خود یا گفتار مونولوگ

همه ما درمواقعی دیده ایم که افراد در حین انجام عمل سخت با خود حرف می زنند. این صحبت کردن با خود در کودکان در مواقع زیر بیشتر و واضح تر است:

1-وقتی تنها هستند 2-وقتی درگیرانجام کاری هستند3-درزمان بازی کردن 4-وقتی به تنهایی میخواهند خود را بخوابانند

تحقیقات انجام گرفته نشان داده که این عمل نوعی بازی با زبان است. توانایی بازی با زبان خودش یک مهارت است که در سنین رشد زبان مورد نیاز است.

براساس تئوری ویگوتسکی گفتار مونولوگ یک راهنمای رفتاری است. براساس این تئوری مهارتهای شناختی فرد ابتدا در تعامل اجتماعی  بروز می کند بعد به صورت گفتار با خود درامده و سپس به مرحله یک رفتار درونی شکل می گیرد. این گفتار خصوصی مثبت زمانی است که کودک در حال بازی با اشیا است.پس همه صحبت های کودک جزو علائم اتیسم نیست!!

برخورد صحیح بزرگسالان با این مطلب به بهبود عملکرد کودک در اینده کمک می کند. البته باید توجه داشت که این مرحله رشد گفتار و طبیعی بودن ان بسته به سن و وضعیت کاربرد ان می تواند طبیعی یا غیرطبیعی باشد و نیاز به بررسی دارد.

Developmental of languageمنبع:


ادرس گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش کرج: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4 پلاک22 واحد5

32708298

کنترل کودک بیش فعال در مهمانی



 چگونه کودکان بیش فعال را در مهمانی ها کنترل کنیم؟

 حتما قبل از خارج شدن از خانه، درباره جایی که می‌خواهید بروید و افرادی که ممکن است کودک با آنها ملاقات کند، حرف بزنید تا آمادگی وارد شدن به آن مکان را داشته باشد و بدرفتاری نکند.

 خیلی کوتاه و واضح با پیامی روشن انتظاری که از او دارید، بیان کنید. مثلا «از تو می‌خواهم در مهمانی کنار من بنشینی و با اسباب‌بازی‌ات بازی کنی همین! اگر به این قول و قانون پایبند موندی بعد مهمونی جایزه داری.»
 بلافاصله پس از مهمانی باید جایزه کودک به او داده شود. اما حواستان باشد که این جایزه نباید خیلی بزرگ باشد.. دقت کنید این بچه‌ها به‌خاطر نداشتن تمرکز یادشان می‌رود خواسته‌تان چه بوده و لازم است گهگاه نه با اشاره و چشم درشت کردن (برای کودکانی که بیش‌فعال نیستند اشاره‌ای کوچک قابل‌درک است) که با پیام‌های لمسی مثل گرفتن دستشان لمس و نوازش سر یا صورت آنها و با مهربانی یادآور شوید، خواسته‌تان چه بوده و در ازای آن چه جایزه‌ای منتظرش هست.

 اگر کودک به قول و وعده‌تان پایبند نشد، تاکید کنید مهمانی را ترک می‌کنید و دفعه بعد او را نخواهید برد. یادتان باشد به حرفتان پایبند بمانید و آن را در هر حال اجرا کنید.

جایزه باید کوچک و ارزان باشد و آن را در کیفتان همراه داشته باشید تا پایان مهمانی آن را بدهید یا اگر جایزه فعالیتی برایش در نظر گرفتید، باید حتما بلافاصله انجامش دهید (مثلا رفتن به پارک یا ١٠ دقیقه فوتبال بازی کردن و...)

دقت کنید تنبیه‌کردن این بچه‌ها کاملا اثر معکوسی دارد و بعد از مدتی به جایی می‌رسید که خودتان از تنبیه بی‌نتیجه‌اش خسته خواهید شد.

 در نظر گرفتن پاداش‌های کوچک و البته متنوع برای انتظارات و درخواست‌هایی که از فرزندتان دارید کاملا کارساز است. رعایت تنوع در انتخاب هدیه‌های کوچک بسیار مهم است. این کوچولوهای تنوع طلب وقتی ببینند همیشه جایزه‌شان یک مداد تراش یا فلان شکلات است دیگر تلاش نمی کنند تا آن را به دست بیاورند.

 دقت کنید برای انتقال پیام‌ها و قوانین به این بچه‌ها حتما باید از تصاویر کمک بگیرید تا اثر بخش شود. مثلا عکس پریدن کودک روی مبل یا بچه‌ای در حال شیرجه‌زدن در ظرف میوه و... باید جایی نصب شود و روی آن علامت ممنوع باشد، تا کودک بداند این کار را نباید بکند.

 اگر می‌بینید فرزندتان به هر خط قرمز یا قانون شما احترام می‌گذارد، بلافاصله آن را بازگو کنید و در حضور پدر یا مادربزرگ و ..تحسینش کنید؛ «پسرم امروز آروم نشسته روی مبل و تلویزیون دیده و قانون نپریدن رو رعایت کرده براش همه هورا بکشید» حتی می‌توانید یک برچسب هم جایزه بدهید. همان جا کنار قانون تصویری (اگر رعایت آن مورد برایتان مهم است) تعریف کنید که با کسب ۵ یا ٣ برچسب، جایزه‌ای کوچک خواهد داشت.

کلینیک گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش کرج: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4پلاک22 ساختمان ایران واحد5

تلفن: 32708298

مشکلات گفتاری در همه کودکان کم توان ذهنی یکسان است؟

شدت مشکلات گفتار و زبان بر حسب علت شناسی MR(مثلا نوع سندروم)، شدت عقب ماندگی(میزان IQ)، و مشکلات همراه(حسی، حرکتی، گفتاری، فقر به DS و XشکنندهFXS)متفاوت است.این افراد درهمه حیطه های زبان تاخیر متوسط تا شدید دارند. در زمینه واجشناسی پسرانFXS  خطاهای مشابه کودکان طبیعی با فقرمحیطیدارند.مثلا کودکان مبتلا به سندروم ویلیامز علی رغم سطح شناختی پایینی که دارند در مقایسه با سایر کودکان MR با بهره هوشی مشابه، مهارتهای زبانی و کلامی بهتری دارند. همچنین مهارتهای کلامی کودکان سندروم داون در مقایسه با درکشان، کمتر از کودکان MR با سطح درکی و شناختی یکسان غیر DS است.

˜کودکان کم توان ذهنی در قابلیتهای ارتباطی بسیار متفاوتند. البته در کودکان نرمال هم ما این تفاوتها را میبینیم. اما چه در کودک کم توان ذهنی و چه در کودک طبیعی مهم شناخت توانایی های بالقوه انان و تبدیل ان به بالفعل است. رسیدن به مهارتهای ارتباطی در حد توان کودک کم توان ذهنی با کمک گفتار درمانی میسر می باشد
ادرس گفتار درمانی و کاردرمانی پویش: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4 پلاک 22 واحد5
تلفن 32708298

 

شناختی بیشتر از لکنت


 نگاهی بر عوامل اساسی و ایجاد کننده لکنت

 بروز لکنت در بسیاری از افراد پایه و اساس ژنتیکی دارد. با این حال مطالعات دوقلوها و تصدیقی برای بروز لکنت تعامل بین ژن ها و عوامل محیطی را تایید می کند.

 مطالعات اخیر برخی از ژن های مرتبط با لکنت را در بعضی از افراد شناسایی کرده است.

 لکنت ممکن است در بعضی از افراد دارای لکنت اتیولوژی مرتبط با عوامل مادرزادی داشته باشد. این عوامل ممکن است شامل آسیب فیزیکی در حین تولد یا در رحم، فلج مغزی، عقب ماندگی و موقعیت های استرس زای عاطفی باشد.

 پسران کمی بیشتر از دختران دچار لکنت می شوند، اما دختران احتمالا بیشتر بهبود می یابند، بنابراین در سن مدرسه و بعد از آن تعداد افراد دارای لکنت پسر بیشتر از دختر است.

 لکنت دوران کودکی زودهنگام، هم ممکن است موقت باشد مثل وقتی که کودک به طور طبیعی در طول ۱۸ ماه بدون درمان یا کمترین درمان بهبود می یابد و هم می تواند مزمن باشد مانند وقتی که کودک تحت درمان قرار نگرفته است و به مدت ۳ سال یا بیشتر لکنت می کند.

 لکنت موقت و مزمن هر دو نتیجه ی یک عامل ژنتیکی مشترکی است‌ (یک ژن یا چند ژن)، اما لکنت مزمن ممکن است عوامل ژنتیکی اضافی ای داشته باشد که مانع از بهبودی می شود.

 بهبودی طبیعی از لکنت مرتبط با عواملی است شامل:

نمره ی خوب در تست واجشناختی، زبان و مهارت های غیرکلامی
 عدم وجود سابقه لکنت در خانواده
 وجود افرادی در خانواده که از لکنت بهبودی طبیعی داشته اند
 شروع لکنت در سنین کمتر
 دختر بودن

 مطالعات تصویربرداری مغزی از بزرگسالان دارای لکنت ناهنجاری های مختلفی را در طول صحبت کردن و بخصوص در طول لکنت کردن ثبت کرده است. یکی از این ناهنجاری ها فعالیت بیش از حد مناطق مغزی نیمکره ی راست است. این مناطق مغزی همولوگ (همسان) ساختارهای مغزی ای است که افراد بدون لکنت به طور معمول برای گفتار و زبان استفاده می کنند. ناهنجاری دیگر فعالیت کاهش یافته کورتکس شنیداری چپ است.

 تفاوت های نوروآناتومیک مشاهده شده در تصویربرداری مغزی شامل موارد زیر می باشد:

 ناهنجاری های پلانیوم تمپورال(مرتبط با پردازش شنیداری) و ماده ی خاکستری (مناطق افزایش یافته روی سطح مغز) در مناطق گفتار و زبان
 کاهش تراکم فیبر مسیرهای ارتباط دهنده مناطق درک گفتار، طرح ریزی و اجرا به هم

 هر روانی کوتاه مدت یا بلند مدت در افرادی که لکنت می کنند با کاهش فعالیت در نیمکره راست و افزایش فعالیت در مناطق گفتار، زبان و پردازش شنیداری در نیمکره چپ همراه است.

 در آزمایه های پردازش حسی افراد دارای لکنت کاهش در دقت و پردازش کند را دارند بخصوص در محرک شنیداری و کاهش برتری نیمکره چپ برای پردازش.

 برجسته ترین کاهش کارایی زمانی اتفاق می افتد که محرک های پیچیده زبانی هم استفاده شوند.

 پوشیدن (ماسک کردن) و دیگر تغییرات در بازخورد شنیداری روانی موقت ایجاد می کند،  این موضوع تداعی کننده این است که تحریف، کاهش یا تاخیر در بازخورد شنیداری ممکن است با لکنت در ارتباط باشد.

 در آزمایه های کنترل حسی - حرکتی، افراد دارای لکنت زمان واکنش کندی را نشان می دهند بخصوص وقتی که محرک زبانی خیلی پیچیده باشد. افراد دارای لکنت کند، کم دقت و دارای برتری کم در نیمکره ی چپ هستند وقتی که توالی ای از آزمایه های حرکتی و شنیداری - حرکتی به کار برده می شود.

 وقتی بار زبانی زیادی وجود دارد سیستم حرکتی گفتار افراد دارای لکنت بیشتر بی ثبات است؛ بار زبانی بیشتر با لکنت زیادتر مرتبط است.

 افراد دارای لکنت نگرانی بیشتری  نسبت به افراد بدون لکنت نشان نداده اند اما شواهدی وجود دارد که تایید می کند وقتی افراد دارای لکنت سطح تحریک خودبخودی بالاتری دارند احتمالا لکنت بیشتری اتفاق می افتد.

 گروهی از کودکان و بزرگسالان دارای لکنت خلق حساس تری را نشان می دهند. این حساسیت ممکن است در بعضی از افراد با تنس فیزیکی زیاد در عضلات گفتاری مرتبط باشد.
منبع: Barry Guitar (2014)

 چند نکته مهم:

 در حال حاضر برای لکنت علت واحدی شناخته نشده است.

 برای رسیدن به جواب سوالات خود در رابطه با علت شناسی لکنت با یک گفتاردرمانگر متخصص در حیطه ی لکنت مشورت کنید.

 متخصص مربوطه برای ارزیابی و درمان لکنت گفتاردرمانگر می باشد اما همه ی گفتاردرمانگران در درمان لکنت تخصص ندارند.

 اگر خودتان دارای لکنت می باشید و یا اگر کودکتان دارای لکنت می باشد در انتخاب درمانگر دقت فرمائید و در بین گفتاردرمانگرانی که می شناسید با تحقیق و آگاهی گفتاردرمانگر متخصص در زمینه لکنت که از روشهای علمی تایید شده استفاده می کند انتخاب کنید.

هیدروسفالی میکروسفالی چیست؟

هیدروسفالی چیست

یکی از بیماری هایی که گاه سبب اختلالات گفتاری و حرکتی می شوند هیدروسفالی است . در نتیجه فرد به گفتاردرمانی و کاردرمانی نیاز پیدا می کند.درشرایط طبیعی مغزدرداخل جمجمه درمایعی بنام مایع مغزی- نخاعی قراردارد.این مایع بصورت طبیعی از مجاری خاصی ترشح وازمجاری دیگردفع می گردد درنتیجه میزان آن درمغزثابت است وهمچنین بخاطرترشح ودفع به موقع، این مایع همیشه تازه است.درافرادهیدروسفال به علل های مختلف دربطن ها ومجاری دفع ان مایع مشکلاتی ایجادمی شود درنتیجه مایع اضافی به جای اینکه دفع شود وارد مغزشده وجمجمه راپرمی کند.درنوزادان به علت غضروفی بودن جمجمه،جمجمه بزرگ می شود ولی درافراد بزرگسال چون جمجمه استخوانی شده باعث فشاربه مغزونهایتاً منجربه مرگ می شود.
خصوصیات:
1)جمجمه بزرگ به علت جمع شدن مایع مغزی- نخاعی
 2)مشکلات بینائی،شنوایی وگفتاری. زیرا جمع شدن مایع ممکن است به هریک ازمراکزفوق آسیب برساند وگاهی هرسه مشکل وجود دارد ودرمواردی یک یا دو مشکل دیده می شود
 3)عدم تناسب جمجمه باچهره وسایراندام بدن
 4)اختلالات حرکتی به علت فشارمایع به قسمت حرکتی مغز
 5)آتروفی عضلانی(تحلیل رفتن عضو)که معمولاً مچ دست ومچ پا دچارآتروفی شده درنتیجه بیش ازحد نازک می باشد.
توضیح:
یکی ازراههای تشخیص این بیماری آزمایش آمنیوسنتزاست.واگربیماری زودتشخیص داده شودوبوسیله سی تی اسکن(c.t.s)محل آسیب مشخص شود می توان باعمل جراحی، مجرای اشکال دیده رابازکرد وازپیشرفت بیماری جلوگیری کرد ودرمواردی نیزبجای مجرای بسته شده ازوسیله ای بنام شانت استفاده می کنند که کارمجرای بسته شده راانجام می دهد.البته عمل جراحی همیشه باموفقیت همراه نبوده وهمچنین به علت حساسیت عمل امکان این نوع عمل جراحی درهمه جاوجودندارد.
میکروسفال
علت این بیماری عدم رشدسلولهای مغزی است که درنتیجه جمجمه رشد کافی نکرده وکوچک  می ماند.بیماری میکروسفال بعدازسندرم داون رایجترین عقب ماندگی ذهنی است. علل متعددی برای میکروسفال ذکر کرده اند:
1)اختلالات ژنتیکی(ژن مغلوب معیوب)
 2)تاثیراشعهXبخصوص در سه ماهه اول بارداری
 3)بیماریهای عفونی مادردردوران بارداری مخصوصاً سرخجه وسیفلیس
 4)مشکلات هنگام زایمان
 5)بیماریهای عفونی خودکودک درسالهای اولیه تولد
خصوصیات:
1)عدم رشد مغزکه باعث کوچک ماندن جمجمه می شود
2)مشکلات بینائی
3)جثه کوچک 4)تشنج
گاهی تشنج به عنوان یکی ازرایج ترین علائم میکروسفالی دیده می شود.
5)چشمان کوچک وگود افتاده
 6)ازنظر عقب ماندگی ذهنی درحد شدید وعمیق هستند
ماکروسفال
دراین بیماری به علت رشد بیش ازحد ماده خاکستری مغزباعث رشد جمجمه می گردد
 درنتیجه جمجمه این افراد بزرگترازطبیعی است.
خصوصیات:
1)بزرگ بودن جمجمه 2)مشکلات بینائی 3)تشنج
 4)تعدادچین شکن های مغزکم است وگاهی تشکیل نمی شود
 5)عقب ماندگی ذهنی معمولاًدرحد شدید وعمیق است.
علت ماکروسفال دقیقا ًشناخته شده نیست وبه همین علت جزءعقب ماندگی های باعلل نامشخصه  تشخیص به موقع و درمانهای زودهنگام گفتار درمانی و کار درمانی ذهنی به کاهش علائم کمک می کند

ادرس گفتار درمانی و کاردرمانی پویش کرج: کرج سه راه گوهردشت  ولیعصر4 پلاک22 واحد 5

تلفن 32708298