گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

گفتاردرمانی برای چه افرادی است؟

چه افرادی به خدمات گفتاردرمانی نیازمندند؟

زبان (Language) یکی از وجوه تمایز انسان و حیوان و یکی از راههای برقراری ارتباط با خود و دیگران است و هرگاه این ارتباط به هردلیل دچار نقص شود برتمام جوانب شخصیتی فرد تاثیر گذاشته و وی را با مشکل مواجه می کند. از طبقه بندیهای مختلف اختلالات ارتباطی می توان به دسته بندی زیر اشاره کرد:

1-اختلالات زبان Language disorders  2-اختلالات بیان Speech disorders

اختلالات زبان:

-از جمله این اختلالات میتوان موارد زیر را نام برد:

-تاخیر در رشد گفتار و زبان: منظور از تاخیر گفتاری اینست که کودک در رشد جنبه های بیانی و درکی از همسالان خود پایین تر است. بعضی از عوامل این اختلال عبارتند از:

*اختلالات جسمی و ذهنی: مانند کم توانی ذهنی ، مشکلات شنیداری ، فلج مغزی و اتیسم و....

*مشکلات محیطی: نبودن تحریکات محیطی کافی و یا مشکلات عاطفی و یا الگوهای اشتباه و .....

البته تشخیص این تاخیر برعهده اسیب شناسان گفتار و زبان بوده و نیاز به شروع درمان در این افراد را گفتاردرمانگران پس از ارزیابی جامع فرد مشخص مینمایند.

- اختلالات زبان پس از دوره رشد: این اختلالات در اثر عواملی مانند سکته های مغزی، تومور، ضربات مغزی ناشی از تصادفات و یا عفونت های مغزی که سبب اسیب به مناطق گفتاری مغز می شوند ، ایجاد می گردد. در این بیماران وضعیت گفتاری و ارتباطی به منطقه اسیب مغزی و میزان اسیب بستگی داشته و علائم گوناگونی نشان می دهند. طیف اختلالات در این اسیب ها وسیع است و اختلالات گفتاری از قبیل Dysarthria و َAphasia را دربر می گیرد. بدیهی است که توانبخشی به موقع و سریع در این بیماران به بازگشت هر چه بیشتر توانایی های انان کمک کرده و تاخیر در گفتاردرمانی سبب کاهش میزان بهبودی انهاست.

اختلالات گفتاری

-اختلال در تولید(Articulation disorder): اشکال در نحوه تلفظ که به دلیل عواملی مانند شکاف کام و لب، ضعف عضلانی لبها، فقر محیطی، الگوهای اشتباه محیطی و .... ایجاد می شود. این موضوع تا حدود4 سالگی(در منابع مختلف این سن متفاوت است) اختلال محسوب نشده و البته تشخیص اینکه اختلال است یا خیر به عهده گفتاردرمانگر بوده و نیاز به بررسی های مختلف می باشد. دراکثر موارد باید تا 6سالگی کاملا برطرف شود مگر اینکه مشکل خاصی وجود داشته باشد. عدم توجه به این موضوع سبب بروز مشکلات ارتباطی و عاطفی و حتی اختلالات دیکته نویسی در کودک می گردد.

-اختلالات صدا (Voice disorders): صدا نیز همچون ظاهر افراد متفاوت و بی ثبات است و با تغییر عواطف و محیط دگرگون می شود. صدای فرد بایستی از نظر سن و جنس با وی متناسب باشد. مثلا یک مرد نباید صدایی زنانه داشته باشد. صدای طبیعی خشن نبوده از نظر شنونده ناخوشایند نیست. استثناهایی نیز در اسیبهای حنجره ای وجود دارد. از انواع مراجعین مشکلات صوت به گفتاردرمانی افراد مبتلا به ندولها و پولیپ های صوتی و بدعملکردی های تاراواها و کسانی هستند که به علت تصادفات و یا سرطان لارنجکتومی می شوند.

- اختلال در روانی گفتاریا لکنت: لکنت یعنی وقفه یا گیر و تکرار در جریان گفتار. علائم این اختلال تکرار در کلمات ، تنشهای فیزیکی، کشش در اصوات و در انواع شدید ان وجود حرکات اضافه در بدن میباشد. در علت شناسی این اختلال بحثهای بسیاری است و تئوری های مختلفی در این زمینه وجود دارد. در تحقیقات مختلف عوامل فیزیولوژیک و عصبی و روانشناختی در این زمینه دخیل دانسته شده است. انچه که به اثبات رسیده انست که هرچه سریعتر به درمان این اختلال پرداخته شود، نتیجه بهتر و زودتری حاصل خواهد شد. البته انجام درمان علمی و معتبر نیز بسیار حائز اهمیت است.

اختلالات یادگیری

در دانش اموزانی با هوشبهر نرمال با مواردی روبرو می شویم که در یکی از دروس با مشکل مواجه است. این کودکان در دیکته نویسی و یا ریاضیات مشکل داشته و یا از مشکل در تمرکز شکایت دارند. عدم بررسی به موقع در این کودکان سبب برچسب خوردن انها و یا سرخوردگی از مدرسه می کردد. با مراجعه به موقع به مراکز معتبر برای این کودکان مشکل بهبود  می یابد.

اختلالات بلع

در نوزادان بخشهای NICU با مشکل در مکیدن و یا بلع روبرو هستیم که با توجه به اهمیت تغذیه در این دوران ، مشکل مهمی محسوب می گردد. مشاورات گفتاردرمانگر به والدین این نوزادان درمورد نحوه تغذیه و ماساژهای لازم جهت تحریکات عصبی انان میتواند بسیار سودمند باشد. همپنین اختلالات بلع در مشکلات مغزی و عروقی ناشی از سکته ها و تصادفات و یا بیماریهای دژنراتیو مانند انواع دمانس ، ام اس و پارکینسون نیز دیده می شود و گفتاردرمانگر علاوه بر کمک در زمینه کاهش این موارد در این بیماران می تواند در زمینه بهبود ارتباطات این بیماران نیز مثمر ثمر باشد.

در این بروشور سعی بر این بود که به بررسی خلاصه و ساده مراجعین کلینیکهای گفتاردرمانی پرداخته شود. امید است با شناخت بیشتر این رشته و افزایش فرهنگ مراجعه بهنگام به مراکز معتبر گفتاردرمانی، گامی بهتر در افزایش سلامتی جامعه برداریم.


آسیب شناس گفتار و زبان

"هما ناصح"

ادرس: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4 پلاک22 واحد5 گفتاردرمانی پویش

تلفن:32708298

 

ترجمه تصویر:

نوزاد است و در مکیدن و بلعیدن مشکل دارد
در  هر سنی در مکیدن و بلعیدن و جویدن مشکل دارد
. در یک سال اول زندگی صداسازی و قان و قون ندارد.
 * یک ساله است اما به صدا کردن اسمش واکنشی نشان نمی دهد.
 در سال دوم زندگی از کلمه برای برقراری ارتباط استفادہ نمیکند
.دو ساله است اما جملات دو کلمه ای ندارد
. سه ساله است اما جملات سه کلمه ای نمیگوید
چهار ساله است اما گفتارش برای دیگران واضح نیست.
پنج ساله است اما در تلفظ بعضی صداها خطا دارد
ششں ساله و کلاس اولی است امادر یادگیری حروف الفبا، بخش کردن
کلمات و صداکشی مشکل دارد
 کلاسں دوم است اما در روان خوانی کتاب درسی و جمله سازی مشکل دارد
کلاس سوم است اما در نوشتن انشا و درک معنای آنچه میخواند مشکل دارد. عملیات ریاضی را به خوبی انجام میدهد اما در حل مسئله های ریاضی مشکل دارد
*در هر سنی  که لکنت دارد
 در هر سنی است و تو دماغی صحبت می کند
کم شنواست و  به این دلیل مشکلات گفتاری دارد
به دلیل ضعف یا فلجی اندامهای گفتاری خوب صحبت نمی کند
 صدای او نسبت به همسن و سالانش گرفته است
تمام موارد بالا را در هر سن فرزندمان اگر متوجه شد به به گفتاردرمانگر مراجعه کنیم زیرا جلوی ضرر را هرجا بگیریم منفعت است.

اگر بزرگسال ضربه مغزی شد

تغییر در لهجه داشت

مشکلات شنوایی داشته

اختلال در صدا پیدا کرد

دچار افازی گردید

و یا سالمندان  بیماری پیشرونده مانند الزایمر و پارکینسون

مشکلات اجرایی

مشکل در بلع و جویدن

اختلال در حافظه کوتاه مدت

پیدا کردند بازهم گفتاردرمانی را از یاد نبرید

ادرس :کرج سه راه گوهر دشت  بین پل سه راه و میدان سپاه  ولیعصر4 پلاک22واحد5گفتاردرمانی پویش

تلفن: 32708298


تغذیه در بیش فعالی

حقیقات نشان داده که فاکتورهای تغذیه ای می توانند در علت شناسی بیش فعالی ADHD نقش مهمی را ایفا کنند. در زیر به چند نمونه اشاره می شود اما نباید در درمان این اختلال به تغذیه صرف توجه نمود و نقش توانبخشی در این افراد را نادیده گرفت:

-پیریدوکسینB6: افزاینده سروتونین خون است تفاوتهای بیولوزیک در افراد بیش فعال باعث می شود برای سنتز سروتونین به پیریدوکسین نیاز بیشتری داشته باشند.

- نیاسینامیدB3: در مطالعات مصرف این ماده کاهش نشانه های بیش فعالی را نشان می دهد.

-کمبود مواد معدنی: مطالعات روی بافت مو و خون افراد بیش فعال، کمبود چندین ماده معدنی مهم از جمله اهن منیزیوم و روی را نشان داده است.

-کمبود اسیدهای چرب: اسیدهای چرب ضروری بدن در این افراد کمتر از میزان لازم است. این اسیدهای چرب را میتوان در قالب مواد مکلمل شامل امگا3(روغن ماهی، روغن تخم کتان)و ماهی سالمون تامین نمود.

رژیم های غذایی شامل روغن با اسید چرب ترانس بالا و هیدروزنه و اشباع باید محدود شوند.