گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

دلایل اختلال بلع در سالمندان

چرا اختلال بلع در سالمندان شایع تر است؟
با افزایش سن، تغییراتی در وضعیت دندان ها ایجاد می شود و میزان ترشح بزاق کاهش می یابد. تحلیل رفتن استخوان فک و لثه، ضعف حرکات دهانی، کاهش حساسیت رفلکس بلع، تغییر الگوی تنفسی، افزایش میزان جویدن لازم برای آماد کردن لقمه، افزایش حرکات زبان، کندشدن کلی بلع، افزایش زمان انتقال غذا در مری و کاهش پاکسازی مری ممکن است با افزایش سن دیده شود.
– احتمال ابتلا به برخی از بیماری ها که می توانند به اختلال بلع بینجامند؛ در سالخوردگی بیشتر است؛ مثل سکته مغزی و زوال عقل.
– احتمال وقوع اختلال بلع و آسپیراسیون (برگشت مواد غذایی و مایعات از معده و مری به حلق و ریه) که نهایتا ممکن است باعث عفونت ریه شود در بیماران سالخورده بیشتر دیده می شود زیرا روند سالخوردگی، فیزیولوژی بلع بیمار را به گونه ای تغییر می دهد که آسان تر و سریع تر دچار اختلال می شود. بعضی از داروها نیز می توانند مشکلاتی در بلع ایجاد کنند.
– آسپیراسیون در سالمندان و معلولان مبتلا به اختلال بلع شایع است و ممکن است منجر به پنومونی (عفونت ریه) ناشی از آسپیراسیون شود.
– اختلال بلع خطر پنومونی (عفونت ریه) را تا 7 برابر افزایش می دهد.
– تشخیص و درمان زودهنگام اختلال های بلع می تواند خطر مرگ بیمار و  بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهد.


راهکارهای کاهش احتمال وقوع آسپیراسیون در سالمندان مبتلا به اختلال بلع عبارتند از:
1-    قبل از شروع وعده غذایی خود حدود 30 دقیقه استراحت کنید.
2-    برای صرف غذا روی صندلی بنشینید یا پشتی تخت را تا زاویه 90 درجه بالا بیاورید.
3-    افزودن طعم دهنده ها به رژیم غذایی سالمندان می تواند راهی برای بهبود عملکرد بلع آنها باشد.
4-    به سرعت غذا خوردن و اندازه لقمه ها دقت کنید.
5-    به طور متناوب از لقمه های جامد و مایع استفاده کنید.
6-    لقمه را در محل مناسبی از دهان قرار دهید؛ مثلا سمت راست دهان در صورتی که ضعف عضلات سمت چپ مشهود است.
7-    به غلظت مناسب غذا متناسب با وضعیت هر بیمار دقت کنید.
8-    دقت کنید که برخی از افراد، مایعات غلیظ شده را ناخوشایند می دانند بنابراین مایعات کافی استفاده نمی کنند.
9-    استفاده از داروهای خواب آور و بی حس کننده را به حداقل برسانید زیرا این داروها می توانند رفلکس بلع و رفلکس سرفه را کاهش دهند.
10-    بهتر است از داروهایی که خشک کننده مخاط هستند، کمتر استفاده کنید زیرا خشکی دهان، بلع را دشوارتر می کند.
11-    عوامل حواس پرت کن محیطی را هنگام تغذیه به حداقل برسانید.
12-    ورودی های حس دما، مزه و لمس در سالخوردگی و انواع معلولیت ها تغییر می یابد و این تغییرات حسی ممکن است باعث آسپیراسیون شود.
13-    در دوران سالمندی، بهبود بافت و طعم غذاها می تواند به بلع بهتر کمک کند.
14-    بافت های ساده تر را انتخاب کنید که راحت تر بلعیده شوند.
15-    یادتان باشد که شیرینی متوسط و شوری و ترشی بیشتر فشار حرکات زبان را افزایش می دهد.
16-    برای تغذیه از وضعیت چانه پایین استفاده کنید که احتمال وقوع ورود مواد غذایی به راه هوایی را تا 55 درصد کاهش می دهد.

در بسیاری از موارد اختلالات بلع گفتار درمانی و تمرینات عضلانی ان کمک بسیاری به بیمار می نماید

ادرس گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش کرج: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4 پلاک 22 واحد5

32708298

رشد ذهنی کودکان

رشد_ذهنی کودکان
❄️رشد ذهنی قسمت اول نوزادی (بدو تولد تا یک ماهگی )::

کودک شما از بدو تولد شروع به فهمیدن می کند.روز اول گوش می کند و هوشیار است ,روز سوم هنگامی که با او صحبت می کنید واکنش نشان می دهد و نگاه او عمدی است, روز نهم چمانشان به سمت صدا حرکت می کنند , روز چهاردهم مادر خود را می شناسد , روز هجدهم صدا در می آورد و سرش را به طرف صدا می چرخاند ,روز 24 او دارای مجموعه ای واژگان صوتی است و وقتی مادرش صحبت می کند دهان خود را تغییر شکل می دهد .

❄️ چگونه می توانید کمک کنید ::
به تمامی علائم و صداهای کودک پاسخ دهید .اجازه بدهید حرکت دهانتان را ببیند ,سر و بدن خود را به عنوان سلام زیاد حرکت دهید .
❄️ کودک فاصله 20 تا 25 سانتی را به وضوح می بیند 'بنابراین صورت خود,اشیارنگی,یا انگشتان در حال حرکت خود را در حدود همین فاصله برای او قرار دهید .
حواس او را با صحبت کردن ,آواز خواندن و تکان دادن اشیا تحریک کنید .

❄️ رشد ذهنی قسمت دوم (یک ماهگی تا اوایل 1.5 ماهگی )::

خلاصه ای پیرامون تئوری ذهن



منظور از "تئوری ذهن"  درک افراد از ذهنیات( تفکرات،‌ باورها، آرزوها)دیگران،  است. فرض این است این توانایی بین سنین 3تا4 سالگی رشد می کند. درک خود و دیگران برای داشتن تعاملات اجتماعی موثر ضروری است. نظریه ذهن در عمل به کودک ابزاری می دهد تا با آن به اکتشاف، پیش بینی و تغییر رفتار دیگران دست بزند.  به وسیله نظریه ذهن ما می توانیم حالات ذهنی ( باورها، تمایلات، تخیلات، عواطف و ...) که علت اعمال هستند تفسیر کنیم  .نطریه ذهن پیش نیازی برای درک محیط اجتماعی و لازمه درگیری در رفتارهای اجتماعی رقابت آمیز  می باشد.   ریشه های این ظرفیت شناختی را می توان در سال های اولیه زندگی جستجو کرد. اگرچه کودکان در سالهای اول زندگی از ذهن خود و دیگران روز به روز  بیشتر آگاه می شوند، و بین مفردات آنها ارتباط برقرار می کنند، اما تغییرات اساسی در درک نظریه ذهن در چهار سالگی اتفاق    می افتد، هنگامی که کودکان قادر می شوند محتواهای ذهن دیگران را، به ویژه حالات باور را تفسیر کنند . ظرفیت کودکان برای اسناد حالات ذهنی مانند، باورها، آرزوها و تمایلات به خود و دیگران به احساس و پیش بینی رفتار کمک می کند، و اینها نیز به انتقال مفاهیم رفتار اجتماعی منتهی می شوند.این مرحله از رشد در برخی اختلالات رشد نکرده یا با تاخیر است. از جمله در کودکان دارای اتیسم و یا کودکان کم شنوا. یکی از مراحل گفتاردرمانی در این کودکان توانبخشی این بخش از رشد فرد می باشد.

ادرس گفتار درمانی و کاردرمانی پویش کرج: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4 پلاک22 ساختمان ایران واحد5
32708298