گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

تاثیر تغذیه در درمان لکنت

ارتباط تغذیه و لکنت

ارتباط بین رزیم غذایی  و لکنت به طور سیستماتیک هیچگاه بررسی نشده است. تئوریهای مختلفی در مورد نقش متابولیسم مس و تیامین(ویتامینB!) و تاثیر ان بر لکنت وجود دارد.از انجاییکه لکنت به صورت محدودیت رشد در مهارتهای حرکتی گفتار تعریف مشود و نوروترانسمیتر دوپامین که از Basal ganglion( عقده های قاعده ای مغز) ترشح می گردد در بهبود مهارتهای سیستم حرکتی و نظم دهی رفتار نقش دارد و با توجه به اختلال در زمان بندی بازال گانگلیون در گفتار حین لکنت، میتوان به ارتباط لکنت و دوپامین پی برد. از سویی مشخص شده است که افزایش دوپامین به افزایش اضطراب در افراد غیر لکنتی نیز منجر شده است. که این افزایش اضطراب در فرد دارای لکنت می تواند سبب تشدید لکنت ی گردد. تیامین یا همان ویتامین B1 نیز در عملکرد نورولوزیک و متابولیسم مغز نقش دارد. در این تحقیق که از نوع دوسوکور میباشد به بررسی ارتباط میزان مس و تیامین پرداخته شده است. 19 فرد دارای لکنت 20-51سال در 9هفته بررسی شدند. در این افراد خودارزیابی روانی و وضعیت خلق بررسی شدند. بعد از دوهفته  افراد 4هفته مکمل های تیامین و مس مصرف کردند و بعد از ان از سایر مکمل ها استفاده گردید تا اثر تلقین حذف گردد. نتیجه بدست امده نشان داد که مس و تیامین تاثیر زیادی روی لکنت نداشت (با ارزیابی های فردی و رسمی) اما بین خلق و روانی ارتباط معنی دار بود. یعنی در این افراد با مصرف این مکمل ها  خلق ارامتر شده و از اضطراب کاسته شده و به این دلیل کاهش لکنت داشته اند. مقاله کامل این تحقیق در Jurnal fluency disordersموجود است

تاکنون نتایج تحقیقاتی از این قبیل نتوانسته با قاطعیت در مورد نقش تغذیه در کاهش لکنت حرفی بزند و با این وصف هرگونه درمانی از این طریق ثابت شده نخواهد بود.  با این توصیف مراجعه به مراکز گفتاردرمانی در حال حاضر باوجود طولانی تر بودن پروسه درمانی ان بهترین و علمی ترین روش برای درمان و بهبود اختلال لکنت میباشد

مرکز گفتاردرمانی پویش کرج: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4 پلاک22 واحد5

تلفن 32708298

بروز لکنت و رشد گفتار

اولین ظهور لکنت ممکن است تحت تاثیر "بارپردازش" کسب زبان و رشد تولید گفتار باشد. بنابراین گاهی کسب زبان سریع و عدم هماهنگی ان با رشد سیستم حرکتی گفتار منجر به بروز لکنت در کودک میگردد.

مرکز گفتاردرمانی پویش: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4پلاک22 واحد5

32708298

ناتوانی یادگیری و اختلال در خواندن و نقش گفتاردرمانی

اصطلاح دیسلکسییا یا اختلال یادگیری در خواندن، یکی از انواع اختلالات یادگیری خاص اسیت به ضعف عیدم توانایی در شناسایی ، و رمزگشایی و اشاره دارد. موسسه ملی بهداشت آمریکا  نیز تعریفی از دیسلکسیا ارائه کرده است کیه بر مشکلاتی در رابطه با بازشناسیی واجها تاکید دارد و بیان میدارد کیه افراد با این اختلال ممکن اسیت در زمینه های هجی کردن، درک و فهم خوانیدن ضعیف باشند. در صورت عدم تشخیص و مداخله مناسیب وبه موقع، این اختلال در تمام عمر  ادامه خواهد داشت.

با تشخیص زودهنگام افراد و مداخله فشرده گفتاردرمانی و کاردرمانی و در صورت نیاز روانشناسی میتوان به مقابله با دیسلکسیا پرداخت و این در حالی است کیه نشانه واحدی که نشان دهید کیودک مبیتلا بیه یکیی از انیواع اخیتلال یادگیری خاص )ناتوانی در خواندن، نوشتن و حساب( است، وجود ندارد و متخصصان اغلب به تفاوت قابل ملاحظه میان کارکرد مطلوب کودک درمدرسه و توانایی وی مینگرند . برخی نشاانه های اساسی وجود دارد که بیشتر مرتبط با تکلیفهای  دوران دبستان میباشید انواع نیاتوانی یادگیری در مدارس به ویژه در مقطع ابتیدایی شناسایی میشوند. حال آنکیه، در طی مدت زمان تحصیل تا تشخیص، مشکلات و نیاتوانی در خواندن تاثیر منفی بسیاری یر انگیزه یادگیری، تحصیل و کیفیت زندگی فرد خواهد گذاشت.برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از دیسلکسییا، شایسیته آن است که در جهت پیشبینی این اختلال، پیش از ورود کودک به دبستان، اقدام شود. از دلایل مهم و اصلی دیسلکسیا، آسیب در برخی مدارهای نورونی در مغز می باشد. یکی  از این مدارهای نورونی، مدار فرونتو استریتال میباشد که بخشی از کارکردهای اجرایی بوده و عملکرد حرکتی-شناختی و رفتاری را کنترل و هدایت میکند.حافظه فعال نیز یکی از مولفه های مهم کارکردهای اجرایی است، که در کودکان مبتلا به دیسلکسیا دچار اختلال شده است.

ادرس گفتاردرمانی در کرج: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4 پلاک22 واحد5

32708298

 

کودک ازاری در عصر حاضر

در عصر جدیدکه عصر ارتباطات نامیده شده است، ترافیک وهجمه کاری به نوعی سبب کاهش در کمیت و کیفیت ارتباطات شده است. در این مقاله به بررسی رابطه والدین با کودکان پرداخته شده و قصد هیچ گونه اهانتی به زحمات والدین گرامی را ندارم. با توجه به مباحث رشد ذهنی و درکی و جسمی کودکان مشخص شده که در هر رده سنی این افراد نیازهای خاص خود را دارند. نیاز به تغدیه صحیح برای رشد جسمی و ذهنی مطلوب این کودکان کاملا لازم است. نیاز به استراحت، نیاز به بازیهای متناسب سن و جنس انها، نیاز به داشتن خانواده ای ارام و ایمن و....طبق هرم نیازهای انسانی بایستی به همه این موارد در مورد کودک هم دقت نمود. حال در یک خانواده با والدین شاغل و درگیر کار وضعیت کودک چگونه است؟ صبح زود بیدار شده و باید به مهد برود. تقریبا تا پایان روز انجا مانده و درحالیکه صبح در اثر بیخوابی صبحانه که مهمترین وعده غذایی است را نخورده ، ناهار هم مشخص نیست در مهد وعده درستی میل کرده باشد. خوردن وعده های میوه و شیر که برای رشد وی حیاتی است نیز تقریبا با یک بسته اب و اسانس که نامش ابمیوه است سرهم بندی می شود. در مهد چه اموزشهایی میبیند؟ خدا می داند.

عصر هم با والدینی خسته روبرو می شود که ترجیحا کودک را با تماشای تلویزیون و یا بازی با گیم های مختلفه ساکت نگه میدارند. ممکن است حتی بعد از مهد هم به سراغ پدربزرگ و مادربزرگ بروند و بازهم از والدین خبری نباشد. شام هم که انواع فست فود ها و سیرکننده های کاذب ره کودک خورانده می شود و با والدین تا پاسی از شب برای دیدن فیلمهایی که کاملا برای کودک مخرب است بیدار می ماند.

نمیدانم شما چقدر با این خانواده ها اشنایید. اما من و همکارانم مدتهاست که این کودکان را میبینیم و با عواقب این زندگی ها روبرو شدیم. من نه مخالف اشنایی کودک با تکنولوزی و نه مخالف پیشرفت مادران در جامعه هستم. اما چرا وظایف مادر بودن و زن بودن پدر بودن و همسر بودن را کم ارزش تصور میکنیم؟چرا برای رسیدن به اهدافی مانند پیشرفت کاری یا ادامه تحصیل  یا راحتی خود کودک را به نوعی شکنجه میکنیم؟ کودکانی که خودمان دعوتشان کردیم و در قبالشان واقعا مسئولیم.چرا برای رسیدن به کارهای فوق برنامه انها را از این کلاس به ان کلاس ببریم؟ چرا فکر میکنیم بازی طولانی با لبتاب و کامپیوتر به افزایش هوش وی کمک می کند؟ با وجودیکه بررسیهای جهانی نشان داده که این فعالیت ها در رشد زهنی و گفتاری وی تاثیر منفی دارد. چه بسیار کودکانی که با علائم اتیسم مراجعه داشتند و با کاهش این اشکالات محیطی کاملا سلامت خود را باز یافتند. داشتن بالاترین تکنولوزی ها و گرانترین اسباب بازی ها و رفتن به انواع کلاسها محبت نیست.

زمانی را به فرزندتان اختصاص دهید این بهترین هدیه است.

ارادتمند "هما ناصح" اسیب شناس گفتار و زبان

ادرس گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش در کرج: کرج سه راه گوهردشت نرسیده به بازار ملاصدرا ولیعصر4 پلاک22واحد5

تلفن:32708298

کمی بیشتر از دمانس بدانیم




بیش از 100نوع دمانس وجود دارد

طبق امار سال 2011 بیش از 36.5 میلیون نفر مبتلا به انواع دمانس هستند

هر4ثانیه یکبار یکنفر به دمانس مبتلا میشود

بیماریهای عروقی مانند پرفشاری خون ، دیابت، چاقی، سیگار، بی تحرکی ریسک فاکتورهای این اختلال هستند

سه علامت اصلی: تغییرات شناختی،  تغییرات خلقی، تغییرات عملکردی

(از انواع دمانس میتوان به الزایمر اشاره کرد)


مرکز گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش کرج: سه راه گوهردشت ولیعصر4 ساختمان ایران پلاک22 واحد5

32708298