گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

کاردرمانی چیست و خدمات ان شامل چه مواردی میباشد


آشنایی با کاردرمانی و خدمات توانبخشی کاردرمانی
تعریف :
کاردرمانی معادل Therapy Occupational درانگلیسی و Therapie Ergo در فرانسوی است.
ارگو نام پرنده ای خاص همانند سیمرغ در فارسی که فنا نا پذیر است میباشد .سازمان بین المللی و نهاد نظارتی بر کیفیت آموزشی، علمی و بالینی آن"
فدراسیون جهانی کاردرمانی )Therapists) WFOT (Occupational of Federation World ")نام دارد، که اکثر کشورهای معتبر دارای این رشته از جمله ایران عضو این فدراسیون می باشند.
مطابق تعریفWFOT ، در سال 2102 کار درمانی حرفه ای مراجع مدار در حوزه سالمت وارتقا سالمت حرفه ای و رفاه اجتماعی میباشد هدف اصلی کاردرمانی فعال کردن مردم برای شرکت در فعالیت های زندگی روزمره است.
کاردرمانی به معنای ساده آن هنر درمان بیماران و معلوالن با فعالیت های کاری است . اما معنای علمی آن عبارت است از استفاده هدفدار از فعالیت برای افرادی است که دچار محدودیت حرکت .اختالل روانی اجتماعی –ناتوانایی های یادگیری و رشدی هستند به منظور ایجاد حداکثر استقالل فردی –پیش گیری از ناتوانی و برقراری سالمت است .
کاردرمانی برانجام فعالیت هدفمند تکیه میکند. عقیده بر آن است که فعالیت هدفمند در ارتقاء وضعیت سالمتی و کیفیت زندگی فرد و جامعه تاثیر بسزایی دارد.
از دیدگاه کاردرمانی، اصل بر توانمندی ها و توانایی های موجود فرد و تکیه بر ارزش مداری و ارزش گذاری بر کارکرد های عملکردی فرد می باشد.دیدگاه اصلی کاردرمانی بر اساس حفظ حرمت انسانی و توجه به توانایی های موجود افراد پس از بروز اختالل و معلولیت می باشد و در این زمینه با استفاده از روشهای نوین روانشناختی و علوم اعصاب و استفاده از دانش مرتبط با کینزیولوژی و نورولوژی و بیومکانیک و تجزیه و تحلیل فعالیت ها ,.... به ارائه فعالیتهای قابل انجام و همراه با موفقیت و متناسب ولذتبخش به فرد میپردازد تا با ایجاد ارزشمندی و ارزشمداری در شخص و سپس درجامعه بتواند زمینه و بستر یکپارچگی اجتماعی فرد معلول را با جامعه فراهم آورد.
براساس گزارش فدارسیون جهانی کاردرمانی، روز جهانی کاردرمانی برای نخستین بار در تاریخ 22 اکتبر 2101 برگزار گردید و از این پس این تاریخ به عنوان مهم ترین رویداد در تقویم کاردرمانی برای برگزاری جشن و توسعه کاردرمانی قرار گرفت.
کاردرماگران شرایط درمانی را برای تمام سنین در گسترهای با تنوع بسیار زیاد فراهم میکنند. مانند توانبخشی در بیمارستانها و مراکز درمانی، توانبخشی در منزل، برنامههای توانبخشی روزانه و ... . برای ریختن طرح درمانی، کاردرمانگران باید به تمام جنبههای فیزیکی، شناختی، روانی-اجتماعی و نیازهای محیطی که میتواند بر مراجع تأثیر بگذارد آگاهی کامل داشته باشند
 با تشکر از کانال انجمن کار درمانی

ادرس کاردرمانی و گفتاردرمانی پویش کرج: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4 لاک 22 واحد5

تلفن 32708298

عملکرد اجرایی ذهن چیست

 

عملکرد اجرایی  یک مجموعه عملیات پردازشی عالی ذهن  است که بر اساس رفتارهای هدفمند، چهارچوبی برای رسیدن به هدف ایجاد می کند.

  ساده تر وقتی که می خواهیم مسئله ای را حل کنیم (که جزء مسایل روزمره ما حساب نمی شود)، از قابلیت هایی ذهنی بهره می گیریم که اصطلاحاً عملکرد اجرایی نام دارد. این قابلیت ها مربوط به قسمت های جلوی مغز و شبکه های وسیع عصبی است که با آن مرتبط است

مطالعات  علوم اعصاب نشان می دهد مهارت های عملکرد اجرایی در سالهای اول زندگی شکل می گیرد و در دوران کودکی و نوجوانی قوی تر می شود؛ تکامل آن تا اوایل بزرگسالی ادامه می یابد و در این مدت در تکامل سایر توانایی های فردی نقش ایفا می کند.

قابلیت های یادگیری، حافظه، مهارت های ریاضیات و خواندن و رفتارهای عاطفی-اجتماعی با عملکرد اجرایی ارتباط دارد بعلاوه موفقیت در تحصیل و محیط کار و زندگی نیز به آن مرتبط است، عده ای معتقدند حتی پایبندی به اخلاق نیز مرتبط با عملکرد اجرایی می باشد.


ادرس گفتاردرمانی و کاردرمنی پویش کرج: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4 پلاک 22 واحد2

32708298 تلفن


 اجزای عملکردی اجرایی:

 

شروع کردن

 قابلیت آغاز کار به صورت مستقل  می باشد که با طرح ایده و استراتژی حل مسئله صورت می گیرد. در صورتی که فردی در این زمینه ضعیف باشد برای شروع کردن کارهایش احتیاج به راهکار و تلنگر دارد. 

 

برنامه ریزی و سازماندهی

 برای حل مسئله اجزای مهمی هستند.

 

برنامه ریزی

 یعنی تعیین بهترین راه برای رسیدن به هدف. به وسیله برنامه ریزی فرد با پیش بینی حوادث آینده و تعیین مراحل کار و اهداف جزئی، می تواند به کارش نظم دهد. افرادی که در این حوزه ضعف دارد بی برنامه عمل می کنند. سازماندهی فرد را قادر می سازد کارش را به صورت یکپارچه جلو ببرد و در حل مسئله پراکنده عمل نکند.

 

 سازماندهی مواد

 فرد در محیط و در کارها نظم را برقرار می کند.

 

حافظه کاری

قابلیت به روز رسانی و فعال نگه داشتن اطلاعاتی است که در انجام کارها لازم است آنها را به خاطر سپارد. این مهارت در تکمیل آزمونهای چند مرحله ای و انجام دستورالعمل های پیچیده  به کار می آید.

 

بازداری

قابلیت به تاخیر انداختن یا مقاومت در برابر تکانه های است که در رسیدن به هدف اخلال ایجاد می کنند. در صورت وجود مشکل در این مقوله فرد ظاهراٌ بدون فکر و تکانه ای عمل می کند و نمی تواند در کارش به خوبی تمرکز کند. کودکان و نوجوانانی که در این مورد مشکل شدید دارند بهتر است از نظر نقص توجه و بیش فعالی بررسی گردند.

 

تغییر 

یعنی اینکه فرد بتواند روش حل مسئله را بنا به موقعیت جدید سریعاً عوض کند، تمرکز خود را از یک مرحله به مرحله جدید معطوف سازد به عبارتی منعطف فکر کند. معمولاً فردی که در این مقوله مشکل دارد انگار در موضوعی "گیر می کند" و بر ادامه دستورالعمل قبلی اصرار می ورزد. مثلاً در اختلال در خود ماندگی یا اوتیسم این مهارت ضعیف می باشد.

 

  کنترل هیجانی

یعنی تسلط بر هیجانات عاطفی است و با مهار و تعدیل تکانه ها ارتباط نزدیکی دارد از جمله مواردی است که در آزمون ها به راحتی  قابل مشاهده نیست.

نظارت

 به فرد قدرت بازبینی می دهد و باعث می شود فرد بفهمد گفتار و رفتار او بر دیگران چه اثری می گذارد .

 

حقایقی علمی درمورد لکنت

چند تئوری علمی در زمینه علت بروز لکنت

لکنت نوعی اختلال گفتاری است که از قدیم درباب علت ان بررسی های مختلفی انجام گرفته است. باوجود تئوری ها و فرضیه های مختلف هنوز علت دقیق این اختلال مشخص نیست. به این دلیل درمانهای مختلفی نیز برای ان در نظر گرفته شده است. درمانهایی با منشا خرافی گرفته تا برپایه اصول علمی مطابق با تحقیقات علمی انجام گرفته در دنیا. در ذیل به چند فرضیه پیرامون علت بروز لکنت (که گاه به غلط در جامعه لکنت زبان گفته می شود) میپردازیم:

اختلال در زمانبندی حرکتی گفتار: عملکرد مختل شده مغز برای زمانبندی صحیح درفرستادن سیگنال در دو نیمکره

وراثت: در بعضی مطالعات بروز لکنت  و مزمن شدن ان با داشتن ارث این اختلال ارتباط نشان داده است

وضعیت فعالیت مغزی: در اکثر مطالعات بین نوار مغزی افراد دارای لکنت و غیر لکنت تفاوتی دیده نمی شود اما در مطالعات Lindsey  دیده شده که در تمام لحظات قبل از لکنت در مناطق پریتال و اکسیپیتال مغز اختلال وجود دارد. همچنین در مطالعه Boberly دیده شده که بعد از درمان لکنت موج الفا از نیمکره راست به چپ تغییر یافته است.

عدم هماهنگی تنفسی: بی ثباتی در فشار هوای فوق چاکنایی در افراد دارای لکنت و وجود فعالیت عضلانی اسپاسمودیک در شکم و سینه حین بروز لکنت

البته این چند مورد تنها نمونه ای از مطالعات انجام گرفته در این زمینه است. باید در نظر داشت که این تحقیقات و تحقیقات مشابه هیچکدام وجود نقص یا ناتوانی را در افراد دارای لکنت نشان نمی دهد و این افراد نیز همچون همه انسانها با عملکرد هوشی و جسمی کاملا طبیعی و نرمال زندگی می کنند. وجود این اختلال در هیچ فردی نشانگر ضعف وی نیست. گفتاردرمانی راهی برای درمان لکنت است و همانطور که گفته شد سایر روشها ثابت شده نیستند. البته همانطور که بارها اشاره کردم گفتاردرمانی روشی علمی اما زمانبر است و به صبر و حوصله در والدین کودکان دارای لکنت و بزرگسالان دارای لکنت نیاز دارد


ا  ادرس گفتاردرمانی پویش : کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4 پلاک22 ساختمان ایران واحد5 

تلفن 32708298