گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

گفتاردرمانی کاردرمانی تخصصی پویش

مرکزگفتار درمانی کرج ,آدرس گفتاردرمانی در کرج , درمان لکنت در کرج, گفتاردرمانی در کرج, مرکز گفتاردرمانی کرج,گفتاردرمانی در کرج,آدرس گفتاردرمانی در کرج ,درمان لکنت در کرج,کلینیک تخصصی گفتاردرمانی, گفتار درمانی,درمان لکنت زبان

عملکرد اجرایی ذهن چیست

 

عملکرد اجرایی  یک مجموعه عملیات پردازشی عالی ذهن  است که بر اساس رفتارهای هدفمند، چهارچوبی برای رسیدن به هدف ایجاد می کند.

  ساده تر وقتی که می خواهیم مسئله ای را حل کنیم (که جزء مسایل روزمره ما حساب نمی شود)، از قابلیت هایی ذهنی بهره می گیریم که اصطلاحاً عملکرد اجرایی نام دارد. این قابلیت ها مربوط به قسمت های جلوی مغز و شبکه های وسیع عصبی است که با آن مرتبط است

مطالعات  علوم اعصاب نشان می دهد مهارت های عملکرد اجرایی در سالهای اول زندگی شکل می گیرد و در دوران کودکی و نوجوانی قوی تر می شود؛ تکامل آن تا اوایل بزرگسالی ادامه می یابد و در این مدت در تکامل سایر توانایی های فردی نقش ایفا می کند.

قابلیت های یادگیری، حافظه، مهارت های ریاضیات و خواندن و رفتارهای عاطفی-اجتماعی با عملکرد اجرایی ارتباط دارد بعلاوه موفقیت در تحصیل و محیط کار و زندگی نیز به آن مرتبط است، عده ای معتقدند حتی پایبندی به اخلاق نیز مرتبط با عملکرد اجرایی می باشد.


ادرس گفتاردرمانی و کاردرمنی پویش کرج: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر4 پلاک 22 واحد2

32708298 تلفن


 اجزای عملکردی اجرایی:

 

شروع کردن

 قابلیت آغاز کار به صورت مستقل  می باشد که با طرح ایده و استراتژی حل مسئله صورت می گیرد. در صورتی که فردی در این زمینه ضعیف باشد برای شروع کردن کارهایش احتیاج به راهکار و تلنگر دارد. 

 

برنامه ریزی و سازماندهی

 برای حل مسئله اجزای مهمی هستند.

 

برنامه ریزی

 یعنی تعیین بهترین راه برای رسیدن به هدف. به وسیله برنامه ریزی فرد با پیش بینی حوادث آینده و تعیین مراحل کار و اهداف جزئی، می تواند به کارش نظم دهد. افرادی که در این حوزه ضعف دارد بی برنامه عمل می کنند. سازماندهی فرد را قادر می سازد کارش را به صورت یکپارچه جلو ببرد و در حل مسئله پراکنده عمل نکند.

 

 سازماندهی مواد

 فرد در محیط و در کارها نظم را برقرار می کند.

 

حافظه کاری

قابلیت به روز رسانی و فعال نگه داشتن اطلاعاتی است که در انجام کارها لازم است آنها را به خاطر سپارد. این مهارت در تکمیل آزمونهای چند مرحله ای و انجام دستورالعمل های پیچیده  به کار می آید.

 

بازداری

قابلیت به تاخیر انداختن یا مقاومت در برابر تکانه های است که در رسیدن به هدف اخلال ایجاد می کنند. در صورت وجود مشکل در این مقوله فرد ظاهراٌ بدون فکر و تکانه ای عمل می کند و نمی تواند در کارش به خوبی تمرکز کند. کودکان و نوجوانانی که در این مورد مشکل شدید دارند بهتر است از نظر نقص توجه و بیش فعالی بررسی گردند.

 

تغییر 

یعنی اینکه فرد بتواند روش حل مسئله را بنا به موقعیت جدید سریعاً عوض کند، تمرکز خود را از یک مرحله به مرحله جدید معطوف سازد به عبارتی منعطف فکر کند. معمولاً فردی که در این مقوله مشکل دارد انگار در موضوعی "گیر می کند" و بر ادامه دستورالعمل قبلی اصرار می ورزد. مثلاً در اختلال در خود ماندگی یا اوتیسم این مهارت ضعیف می باشد.

 

  کنترل هیجانی

یعنی تسلط بر هیجانات عاطفی است و با مهار و تعدیل تکانه ها ارتباط نزدیکی دارد از جمله مواردی است که در آزمون ها به راحتی  قابل مشاهده نیست.

نظارت

 به فرد قدرت بازبینی می دهد و باعث می شود فرد بفهمد گفتار و رفتار او بر دیگران چه اثری می گذارد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد